Liikkuuko lapsi tarpeeksi

20.08.2020

Kysymys vaikuttaa yksinkertaisesti ratkaistavalta. Eikö voi vain sanoa kuinka monta kertaa liikuntaa pitää harrastaa? Ja mikä laji on paras?

Tottakai voi - kolme kertaa viikossa parkouria, se ratkaisee kaiken. Ei vaan, vitsit sikseen. Viikottainen liikuntamäärä ja laji eivät ole kovin oleellisia, jos ajatellaan vähänkin pidemmällä aikajaksolla.

Oleellista on ensinnäkin se, että vuositasolla liikuntaa on riittävästi, ja se on riittävän monipuolista. Yksilajisuus ei ole hyvin harvoja poikkeuksia lukuunottamatta oikea ratkaisu: Liian aikainen erikoistuminen (ja joissain näkökulmissa erikoistuminen ylipäänsä) johtavat motivaatio-ongelmiin ja rasitusvammoihin.

Toisekseen, liikuntaa kannattaa ilman muuta ajatella esimerkiksi vuositasolla viikottaisen liikuntamäärän sijaan. On varmasti ymmärrettävää, että esimerkiksi stressaavan koeviikon tai lomamatkan aikana ei kannata yrittää pitää jostain tietystä treenimäärästä kiinni. Tämä neuvo sopii yhtä hyvin lapsille kuin aikuisillekin. Vuositasolla tapahtuva suunnittelu johtaa myös vähän lempeämpään suhtautumiseen, mikäli yksi harjoitus ei syystä tai toisesta menekään niin hyvin.

Kolmannekseen, liikunnan määrää ja laatua tärkeämpi tekijä on motivaatio. Miksi lapsesi harrastaa liikuntaa? Nauttiiko hän siitä, ovatko valmentajat ystävällisiä ja asiantuntevia, ja onko harrastuksen kautta mahdollista löytää uusia kavereita?

Nämä tekijät johtavat tilanteeseen, jossa elämänmittainen liikuntaharrastus muodostuu terveelliselle pohjalle. Liikkuuko lapsesi tarpeeksi? En tiedä! Mutta tärkeämpää on, liikkuuko lapsesi hyvistä syistä!

P.s. Kolme tosi yksinkertaista neuvoa: 1. Enemmän kodin ulkopuolella tapahtuvaa harrastamista kuin ruutuaikaa. 2. Liikkumista erilaisissa ympäristöissä; metsässä, rannalla ja nurmikolla. 3. Jos liikkuminen saa hymyn huulille, ollaan oikeassa paikassa.